Hegen

Filters
Geen producten gevonden...
Hegen

Het verhaal achter Hegen


Wanneer je Yvon Bock ontmoet, is het eerste wat je opvalt haar vlammende rode haar. De vrolijke en jeugdige Yvon Bock ontwerpt, maakt en verkoopt babyflessen en kolfapparaten onder het merk Hegen, dat ze samen met haar echtgenoot Leon Bock oprichtte.

Yvon legt uit: “De naam Hegen komt deels van een Duits idioom, hegen und pflegen, dat zich losjes vertaalt in “waar je op jaagt, moet je cultiveren; wat je eet, moet je oogsten”.


Yvon realiseerde een duurzaam design voor de babyflesjes, lang voordat duurzaamheid ‘hip’ werd.


Yvon: “Om hygiënische redenen worden babyflessen meestal om de zes maanden gewisseld voor een nieuw exemplaar. Als je erover nadenkt, betekent dit dat je per baby elke zes maanden wel drie tot vier flessen of meer verbruikt. Dit is veel plastic afval. Ik wilde iets creëren waarop je kunt bouwen tijdens het leven, iets modulairs, net als Lego-speelgoed of Ikea-meubels.” De Hegen flesjes kun je na de zuigelingenperiode converteren naar een voedsel-opslagbakje, drinkbeker en nog veel meer. Op deze manier kun je de producten hergebruiken met een nieuw doel: cycle to cycle.


Yvon: “Één van de belangrijkste principes van Hegen is “Hegen groeit mee met je kind”.


Alle Hegen flessen zijn gemaakt met verwisselbare spenen, deksels en opzetstukken. Zo kun je met slechts één flesje kolven, bewaren én voeden. Zo converteert de soft square (of wat Yvon sqround noemt) vierkante fles door middel van een simpel afsluitdeksel naar een moedermelk opslagbakje, en door een kolfopzetstuk naar een hand- of elektrische kolf. Wanneer je kindje ouder is, kun je met verschillende accessoires de fles converteren tot drinkfles of snackbakje. De vierkante vorm van de fles is niet zomaar gekozen, deze maakt het comfortabeler voor baby’s om de fles vast te pakken en gemakkelijker te stapelen en op te slaan in de koelkast, keukenlades of luiertassen. Omdat zij zelf een werkende moeder is, zijn dit soort elementen belangrijk voor Yvon, die zelf haar vier kinderen borstvoeding heeft gegeven (drie zonen en een dochter) die inmiddels 9 tot 15 jaar oud zijn.


Yvon: “We moeten onze carrière-dromen kunnen waarmaken, maar ook onze borstvoedingsreis kunnen verlengen.”


Yvon ervoer een bijna-doodervaring na de geboorte van haar jongste kind via keizersnede. “In het
ziekenhuisbed ving ik een weerspiegeling van mijn baby en mijzelf in een spiegel, en er kwam een lichtheid over me heen. Ik voelde me erg gezegend met mijn vier kinderen en ik wilde iets terugdoen voor de maatschappij, door bij te dragen aan kwalitatief goed ontworpen babyverzorgingsproducten.”
Ze dacht aan waar ze het meest bekend mee was. “Het moest borstvoeding geven zijn – ik had het toen
inmiddels al zeven jaar gedaan!”

Yvon: “Het starten van een merk vanaf nul, was alsof ik zwanger was van mijn vijfde kind!” Ze nam een gedurfde beslissing, tegen alle verwachtingen in, om haar dromen en visie op de perfecte fles uit te voeren. “Ik hoopte een besef te creëren dat borstvoeding niet verkeerd moet worden opgevat als 24/7 vastleggen. Niet alle moeders, vooral werkende moeders, hebben die luxe, hoewel ze dat heel graag zouden willen. Ze moeten zich niet schuldig voelen omdat ze hun baby’s door een fles moeten voeden.”


Yvon: “Mijn reis is gevuld met vele hoogtepunten, dieptepunten en wegversperringen, maar ik ben blij dat ik de moed heb gehad om mijn idee voort te zetten, wat uiteindelijk resulteerde in het succes wat we nu ervaren met Hegen. Maar we meten ons succes niet op basis van hoeveel we verkopen. In plaats daarvan richten we ons op hoeveel ouders we kunnen helpen. Ik wil een positieve verandering teweegbrengen in het leven van ouders. Een gelukkige moeder is een gelukkig gezin.”